Wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkanych – co powinni wiedzieć ich właściciele?
Nieruchomości, w których na co dzień nie mieszkają ludzie – takie jak biurowce, restauracje, placówki edukacyjne, zakłady usługowe i produkcyjne, cmentarze czy po prostu firmy – również wytwarzają odpady. Właściciele lub zarządcy tych obiektów są zobowiązani do samodzielnego zawarcia indywidualnej umowy na ich odbiór. Choć generalnie taki obowiązek istnieje, przepisy przewidują pewne wyjątki. Jakie warunki należy spełnić, by legalnie zrezygnować z zawarcia umowy i uniknąć sankcji?
Rodzaje odpadów wytwarzanych na nieruchomościach niezamieszkanych.
Na terenie nieruchomości niezamieszkanych mogą powstawać różne typy odpadów. Najczęściej dzielą się one na:
- odpady komunalne – powstające w wyniku codziennej działalności ludzi przebywających w obiekcie, np. pracowników czy klientów. Są to m.in. opakowania po żywności, zużyte artykuły higieniczne, kartony, folie itp.;
- odpady związane z działalnością gospodarczą – ich charakter zależy od rodzaju działalności prowadzonej na terenie nieruchomości. Mogą to być np. zużyte urządzenia elektroniczne, gruz, tonery, chemikalia czy też gabaryty. Część z nich wymaga specjalnego traktowania, np. odpowiedniego składowania i utylizacji. W odróżnieniu do odpadów komunalnych wywóz takich odpadów zazwyczaj odbywa się na odrębne zlecenie. Na wywóz takich odpadów zazwyczaj nie jest potrzebna umowa, a jedynie sukcesywne zlecanie wywozu zalegających odpadów firmie zajmującej się odbiorem i utylizacją.
Obowiązek zawarcia umowy – kogo dotyczy, a kto może być zwolniony?
Na mocy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 13 września 1996 r., każda nieruchomość niezamieszkana, na której generowane są odpady, musi mieć podpisaną umowę na ich odbiór. Zwolnienie z tego obowiązku dotyczy jedynie tych obiektów, na których nie prowadzi się żadnej działalności skutkującej powstawaniem śmieci. Należy pamiętać, że odpady z działalności gospodarczej nie mogą być mieszane z odpadami generowanymi przez mieszkańców.
Skutki braku umowy na odbiór odpadów
Nieprzestrzeganie przepisów może skutkować nałożeniem kar finansowych. Zgodnie z ustawą oraz Kodeksem wykroczeń, za brak umowy na wywóz śmieci grozi grzywna w wysokości do nawet 5000 zł oraz wszczęcie postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną.